zondag 19 september 2010

Op reis tijdens de reis :)


oooow ow het is weer eventjes geleden :)
de drukte berooft ons van zin en tijd om de voorbije dagen een deftige blog te schrijven.. onze oprechte excuses daarvoor!
Het komt ook omdat het op het werk eigenlijk volledig hetzelfde was als de eerste week en dat zal de volgende week weer zo zijn dus daar kan ik alleen maar hetzelfde over vertellen ;) behalve dat ik naar een bijscholing geweest ben over anemie tijdens de zwangerschap en dat ik er in slaap ging vallen en dat ik er niet veel van verstond dus ik weet er gelijk nog minder over dan voordien :p haha

Vrijdag skypte ik wat en daarna had abraham een verrassing in petto, nog een uitstapje! Eerst driehonderd uur op de bus en toen kwamen we aan in een ander deel van de stad, waar de rijkeren wonen. We gingen binnen in een paar grote winkelcentra, zoals het zuid in gent maar dan suuuuupergroot, echt suuuuuuuuupergroot! En overal veel dingen om te eten (normale dingen, yes!). de winkels zijn wel redelijk duur en schoon ofwel lelijk en goedkoop :p dat is een tegenvaller :) we hadden ook veel zin in een ijscreme :) we hadden er nog geen 1 gegeten hier! wel veel milkshakes, maar dat is niet hetzelfde ;) dus wij achter een ijs en eerst mochten we van alle soorten proeven, we stonden daar ommeduur met een hele hoop kleine proeflepeltjes in onze handen en maakten dan een keuze :) we kregen een grote ijskom, helemaal uit een ijskoek gemaakt, daarin twee reuzenbollen en daarop versiering :p jeetje de volgende ochtend zat het eten precies nog in mijn keel, precies of kheb niet al
les doorgeslikt. Abraham had nog iets als verrassing, hij ging ons voorstellen aan een andere vriend van hem die we nog niet ontmoet hebben, het was een leukerd :) we liepen daar nog wat rond en we gingen dan naar de ondergrondse parking, waar blijkbaar zijn auto stond. wow, een nieuwe jeep :p haha met een strooien hoed erin die natuurlijk op al ons hoofden werd gezet :) nice nice :) we zijn dan naar een bowlingding gaan zoeken en pas de derde stond ons aan :p ik was de grote loser want ik kan dat totaaaal niet :p haha! twee keer grandioos verloren maar ik vond dat niet zo erg, ik heb me heel erg geamuseerd :) dan gingen we moe naar huis en ik viel in slaap tijdens de rit naar huis. nog even verfrissen en ik viel als een blok in slaap. onverwacht nog een leuke avond erbij !

Maar jeetjemiena, wat was het weer vroeg dag! We vertrokken op weekend met zn tweetjes en daar hadden we allebei veel zin in! We konden dan eens ons plan trekken en volwassen zijn :) Met ons infoboek bij de hand, weten we welke dingen de moeite zijn, er staan plannetjes bij, uitleg en foto's, ... Voorbereiding: check. Maar.. het begin was al niet zo zelfstandig. we wisten welke bus we moesten nemen want abraham legt ons hier alles uit, maar wederom stond Martha erop dat ze ons wou voeren omdat ze ook weg moest.. oke dan maar :) Martha voerde ons naar de terminal waar we op onze bus moesten wachten die pas een goeie drie kwartier later ging vertrekken. en eenmaal erop, waren we vertrokken naar CUENCA, een rit van vier uur, waggel waggel... Drie van de vier uur hadden we te maken met kronkelbaantjes, we reden door het PARQUE NACIONAL EL CAJAS, een van Ecuadors mooiste paramo-gebieden. Paramo is een soort vegetatietype dat naar het schijnt veel schoonheid te bieden heeft die je het best kan zien als je door je knieën buigt en kijkt, maar wij zaten op de aangelegde wegen en raasden er overal voorbij waardoor het vegetatietype eigenlijk een saaie indruk maakte op ons. Maar de bergen, de meren ( in totaal zijn er meer dan 232!), de grote prachtige stukken nevelwouden waren meer dan de moeite waard.

Cuenca is de op twee na grootste stad van Ecuador en hoofdstad van de provincie Azuay. Ondanks de meer dan een half miljoen inwoners heb je geen moment het gevoel in een grote stad te lopen. Cuenca ligt midden in een prachtig groen bergland en wordt doorsneden door de Rio Tomebamba ( die we meermaals (gedeeltelijk) afwandelden :p goed voor de conditie! we zijn goed bezig jaaaa! ). In de zestiende eeuw werd het ingelijfd door de Inca's. zij bouwden in het dal een grote stad, volgens de overlevering zelfs de indrukwekkendste en rijkste stad van Ecuador, die kon concurreren met de Incasteden in Peru. Wij hebben daar niets van gemerkt, er was niets uit de oude tijd te bespeuren behalve een ruïne die tijdens ons bezoek niet toegankelijk was. In de eeuwen daarop werd Cuenca een intellectueel centrum dat veel dichters, schilders, advocaten en psychologen aantrok. Er is veel activiteit op cultureel gebied, waardoor het zijn bijnaam Athene van Ecuador kreeg.

We hadden ook een reuzehonger en gingen op zoek naar een restaurantje. Een pizzeriatje had meteen onze aandacht getrokken en (met hongerkwijl) gingen we binnen en bestelden we een pizza, dat heeft ons eens goed gesmaakt!

De Rio tomebamba heeft het meest van onze aandacht gekregen. Deels door de rust en het gras die we in Guayaquil niet hebben, en deels omdat er maar 1 museum open was.. Verdorie toch! Langs de oever van de rio tomebamba zagen we enkele mooie koloniale bouwwerken. Wat ons het meest geraakt heeft is dat in die rivier de vrouwen de was doen. De kleren liggen dan te drogen op het gras waardoor je wel een kleurig lappendeken krijgt, maar of de was daar nu properder weggaat dan toekomt, dat is de vraag ;)

Er waren ook veel mooie pleinen en parkjes, waaronder het hoofdplein PLAZA ABDON CALDERON, genoemd naar een vrijheidsstrijder uit Cuenca die overleed tijdens een veldslag. Aan de zijkant van het plein staat de Catedral de la inmaculada conception, een imposante kathedraal uit 1885. Een zot gebouw! En als je langs de zijkant ging kijken, zie je enkele prachtige blauw betegelde koepels die erbij horen. Aan de overkant van de kathedraal, aan de andere kant van het plein staat de oude kathedraal El Sagrario uit 1557. De toren van die kathedraal werd gebruikt als referentiepunt bij het bepalen van de evenaar. Het is gebouwd met stenen uit de incaruïnes.
Om de hoek ligt het plaza del carmen waar iedere dag een kleurrijke bloemenmarkt is. Iets verder kwamen we dan aan het Plaza San Fransisco, genoemd naar de gelijknamige kerk. Op dat plein was een grote markt waar wij een souvenirtje dachten te kopen, maar het trok eigenlijk echt op niets niets niets..

Op dat plein was evenals ons hotel, hotel Milan. Martine Moaerts, onze Vlaamse vroedvrouw die volgende week komt had ons dit aangeraden omdat de dekens daar een zaligheid zijn :) En oooooh ja, dat was het zeker! we gingen meteen op ons bed liggen en we kregen bijna de slappe lach uit gelukzaligheid, zo blij waren we omdat we eindelijk eens 's nachts wat op ons konden hebben :) In ons huis in Guayaquil ligt er namelijk maar een dun dekentje en we missen toch wel iets dikkers.. En wat ook heel leuk was: er was warm water in de douche! We hebben allebei van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens goed te weken :) prachtige prachtige prachtige momenten!

We hadden al superveel gewandeld langs de rio tometomba die dag! echt supersuperveel! We zijn onderweg 1 keer gestopt om een lekkere milkshake te drinken, maar veel van dat lekkers was er daar toch niet te bespeuren. Ayla bestelde haar er 1 met het fruit: naranjilla (iets tussen een tomaat en een pruim), maar de smaak was niet echt te pruimen :p en ik was blij dat ik een cocktail besteld had:) Cuba Libre, daar had ik zin in. Ik nam 1 slok en ik besefte al dat ik traag ging moeten drinken, het zat namelijk al in mijn hoofd. Haha! Het was superstraf, te straf waardoor het eigenlijk ook niet zo heel lekker meer was. Daar zaten we dan, allebei met een vurt drankje :p We kregen ook heel koud en besloten om onze wandeling verder te zetten. (nadat we ons drinken voor een deeltje uitgedronken hadden )

's Avonds gingen we nog iets eten in een kleine bar waar ik een broodje en Ayla een warm gerecht bestelde waarvan ik de naam niet kan onthouden :) Weeral was het lekker! En toen was het tijd om naar het hotel terug te keren :) onderweg kwamen we nog enkele bruiden en bruidegommen tegen. Wij kropen ons beddeken in, maar niet om te slapen hoor, nee want het was half zeven :p daar zaten we dan, goed ingepakt en kijkend naar disneychannel op tv :) Maar.. wel in het spaans, waardoor het niveau voor ons toch een tikkel hoger lag :p Ayla trok op een gegeven moment de gordijnen open om te zoeken naar de oorzaak van luid geknal dat vuurwerk was (wrs voor de trouwers) en we troffen een kletsnat Cuenca aan.. Het had blijkbaar ondertussen lekker goed geregend, de eerste keer in drie weken :) Rond half tien vielen we in slaap en de volgende ochtend kregen we een ontbijt met vers vruchtensap (weer een raar fruit, het smaakte een beetje naar brandnetels), eieren en een soort koffiekoeken :) Toen trokken we terug de stad in. op zoek naar het enige museum dat open was, het museo de arte moderno. De collectie bestond uit allemaal schilderijen van de Ecuadoriaanse schilder Marco Martinez. We zagen veel 'mensbomen', zo noemden wij de collectie omdat het allemaal grappige boomachtige dingen waren die eigenlijk ook lichamen waren.. echt leuk! het was er zeer rustig in het museum, slechts vier bezoekers. Wij twee en dan nog twee Poolse toeristen. Jammer genoeg waren we na een half uurtje al terug buiten. De mensbomen waren superleuk, ook nog enkele andere dingen maar er waren ook veel schilderijen waar er totaal niets aan was. De mensbomen wilden we graag meenemen (stelen dus) maar het formaat van de werken hield ons toch maar tegen..

Daarna zijn we nog eens ruïnes gaan zoeken, aan heeeeel de andere kant van de stad ( alles te voet jaja! ) maar we vonden ze eerst niet. Toen troffen we een groot hekken aan met een wachter die ons wist te vertellen dat het niet open was... ja lap! Dan maar naar de bus :) Weer een flinke wandeling erbij, alles bergop! en ik verzeker jullie, het was echt superbergop.. In het busstation zochten we eerst ons ticket en we hadden nog een klein halfuurtje om iets te eten en ondertussen toch nog (het eerste!!) souvenirtje te kopen :)

de weg terug op de bus was terug hetzelfde als in het doorgaan, prachtige uitzichten maar we werden wel zeer opgejaagd door een spaanse debiele film die enorm luid speelde! De bus stopte nu ook veel meer dan in het doorgaan waardoor we niet goed opschieten. Al bij al waren we vlug terug thuis en gingen we eerst eens om frietjes in de mc donalds ( een van de duizend) in Guayaquil. Toen namen we een andere bus terug naar onze Casa en het eerste wat ik deed was het zwembadje zoeken van een van de vorige studentes die hier verbleef. De overgang van koud naar warm was weer overweldigend en ik had echt afkoeling nodig. Toen ik twee van de drie bandjes opgeblazen had, kwamen ze opduiken met een pomp ... hoera! ik ging mijn bikini aantrekken, nam een glas van het verse fruitsap dat martha voor ons maakte en ging in het lege zwembadje liggen. Terwijl het vulde zat ik zalig te genieten van het sapje met ijsblokjes :) wat een gelukzalig gevoel.. vanaf nu kunnen we elke avond afkoelen! Eindelijk hebben we ons eigen afkoelpoeltje op ons koertje naast de hangmat. ZALIG, ja zeker :) Terwijl was Ronald het stuk aan het installeren in onze badkamer waardoor we eindelijk warm water hebben om te douchen, yes!

Daarna ging ik de blog maken maar was plots de pc kapot ( degene die ik meehad), en ik was zeer kwaad geworden! hij werkt al de volle drie weken tegen en nu liet hij me helemaal in de steek. Nu kon ik niets meer doen eh! ik dacht ik zonder me maar even af want kmoest even bedaren :p na een klein uur denk ik kwam ik terug beneden en Ayla had de pc gemaakt, leve Ayla! en back goed humeur :) We zijn dan brood gaan kopen, onze trouwe fruitbar gaan bezoeken voor een lekkere milkshake (dit keer écht lekker) en daarna maakte ik de blog. Ik ben er eigenlijk al superlang aan bezig, veeeel te lang! maar nu zijn jullie weer helemaal mee :)

Tot de volgende! besos x



1 opmerking:

  1. Wat een heerlijke brok reisliteratuur.
    Dank om er zoveel tijd in te steken!

    BeantwoordenVerwijderen