dinsdag 21 september 2010

Het leven zoals het is: tienerzwangerschappen in Ecuador

Hallo iedereen!!

Hoe gaat het daar in het Belgenlandje? Voor de verandering eens een blogbericht over stage in de plaats van reisverhalen. Ik weet niet of ik het al verteld heb maar in de voormiddag volg ik een dokter die enkel zwangeren ziet onder de 18 jaar. Net vandaag zijn de cijfers van bevallingen uit de eerste helft van 2010 bekend gemaakt (januari t.e.m. juni). En ik vind dit toch wel wat schokkend. hier zijn ze:


Vaginaal/Keizersnede
Jan: 806/1056
Feb: 748/1025
Maa: 932/1305
Apr: 885/1301
Mei: 987/1346
Juni: 893/1288
5251/7321 --> in totaal 12572 bevallingen!

Dit zijn ENKEL de cijfers van de geboortes bij meisjes ONDER de 18 jaar. Dit zijn immense cijfers! als we dit voor jullie even vergelijken met cijfers uit België: In heel Vlaanderen en in het UZ Brussel in 2008 waren er om exact te zijn 67.604 bevallingen. Hier gaat het slechts om 1 ziekenhuis, om een half jaar en vooral over meisjes onder de achttien jaar! De jongste zijn soms 10 tot 11 jaar, wat soms echt schrijnende situaties oplevert. Voor wie het interesseert kijk ook eens naar de verhouding vaginale bevallingen t.o.v. keizersnedes. Dit is op zich ook al moeilijk te geloven.

Ik zal eventjes een voorbeeldje geven van een van de ergste feiten dat ik hier al ben tegengekomen. Vorige week kwam er een meisje op consultatie. Ze zag er nog heel jong uit, maar dat is niet uitzonderlijk. Ze was al ongeveer een 35 weken zwanger (dat is bijna acht maanden) en ze bleek amper 11 jaar te zijn. Mijn mond viel bijna open. Maar dit was nog niet het ergste. Ze draagt namelijk het een kindje van haar nonkel... Dit vond ik echt verschrikkelijk. Het meisje heeft geen andere keuze dan deze zwangerschap uit te dragen. Alsof een trauma als dit nog niet erg genoeg is, zal zij voor de rest van haar leven geconfronteerd worden met een kindje geboren uit een allesbehalve menselijk moment. Tijdens de hele consultatie keek zij met een emotieloos gezicht voor zich uit. Bij zoiets breekt echt mijn hart. Maar hier in Ecudor bestaan er bijna geen andere mogelijkheden.

Abortus provocatus (abortus met opzet) is hier wettelijk namelijk niet toegelaten. Dit is waarschijnlijk mede doordat dit een heel katholiek land is. Dit, samen met het feit dat de mensen hier heel slecht geïnformeerd zijn over anticonceptieva, maakt dat deze jonge meisjes geen andere keuze hebben dan de zwangerschap uit te dragen.

Ik heb hier met mijn dokter eens over gepraat en zij vertelde mij dat Abortus provocatus wel wordt uitgevoerd (illigaal en dus ook zeer gevaarlijk). Zij zii mij ook dat het niet uitzonderlijk is dat hier mensen aan sterven. Zo stond er blijkbaar onlangs een groot artikel in de krant over een organisatie die deze abortusen uitvoerd met cytotec (een medicatie die hiervoor bij ons ook wel gebruikt wordt, maar onder strenge medische controle). Bij dit artikel stond zelfs een telefoonnummer. De dokter vond dit echt een schande. Toen wij in Cuenca rondliepen kwamen wij trouwens het volgende tegen:











= Veilige Abortus, het telefoonnummer, voor de gezondheid van de vrouw


Deze simpele grafitie tekening kan veel kwaad berokkenen.

Zo zie je maar dat hier ook minder leuke kantjes zijn, maar dit laten wij niet aan ons hart komen. Wij proberen gewoon onze patiënten zo goed mogelijk te verzorgen.

Groetjes van mij en Kaat.

2 opmerkingen:

  1. Bangelijk inderdaad. Ze hebben daar nog een hele lange weg af te leggen zo te zien. Spijtig dat het geloof zoveel negatieve kanten heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet bepaald een opbeurend verhaal. :(

    Morgen kan je ons meer vertellen, we komen er aan!

    Wouter

    BeantwoordenVerwijderen